RITA ENGEDALEN & MARGIT BAKKEN - NO

Årets festival avslutter med stil med Rita Engedalen & Margit Bakken. Disse to har jobbet sammen i nærmere 25 år med sin hyllest til kvinner i bluesens historie - et prosjekt som har bemerket seg både nasjonalt og internasjonalt. Rita Engedalen mottok Spellemannprisen i 2006 og vant European Blues Challenge i 2012. Hun har skrevet og produsert egne låter til sine syv solo utgivelser og til Damer i Blues sine to utgivelser. Duoen har markert seg med sin sterke fortolkning av den

opprinnelige bluestradisjonen med sitt engasjerende og personlige musikalske uttrykk! 

Vi gleder oss til en musikalsk reise som uttrykker den dype respekten og kjærligheten duoen har for kvinner i bluesens historie. De vil fremføre et knippe egne låter, samt ukjente og kjente låter fra noen av kvinnene som har markert seg sterkt innenfor blues, folk, soul, gospel og rock. Vi snakker Janis Joplin, Jessie Mae Hemphill, Memphis Minnie, Big Mama Thornton, Bessie Smith, Ma Rainey, Sister Rosetta Tharpe, Elizabeth Cotten, Billie Holiday og ikke minst Kristin Berglund som gikk bort så alt for tidlig i 2006.

Damer i Blues har uten tvil fått en sterk posisjon i bluesmiljøet, og i tillegg til en rekke konserter  hjemme i Norge, har de besøkt festivaler i både Sverige, Nederland, Finland, Sveits, Italia, Tyskland, og USA.

Nå kommer de endelig tilbake til Hell.